Μνημονεύοντας ότι η υιοθέτηση της ΣΝΕ, 2006 έγινε στο πλαίσιο λειτουργίας της Διεθνούς Οργάνωσης Εργασίας, η οποία χαρακτηρίζεται από συνεργασία σε τριμερές επίπεδο μεταξύ των κυβερνήσεων, των ενώσεων των πλοιοκτητών και των ναυτεργατών, εξασφαλίζοντας κατά τον τρόπο αυτό τη μέγιστη δυνατή συναίνεση όλων των συμβαλλομένων μερών, εκφράζεται, μέσω της ίδιας της υιοθέτησης της Σύμβασης, η βούληση και η δέσμευση για ουσιαστική και αποτελεσματική εφαρμογή των απαιτήσεών της και περιφρούρηση των αρχών που διέπουν την αξιοπρεπή εργασία.
Παράλληλα, η ΣΝΕ, 2006 παρέχει στα συμβαλλόμενα μέρη τη δυνατότητα ευελιξίας κατά την εφαρμογή των απαιτήσεών της, λαμβάνοντας υπόψη τα εθνικά δεδομένα. Ιδιαίτερα, η παροχή δυνατότητας εφαρμογής διατάξεών της με συλλογικές συμβάσεις και κατόπιν διαβούλευσης με τους κοινωνικούς εταίρους ενισχύει την ανάπτυξη του κοινωνικού διαλόγου στα θέματα ναυτιλίας εντός των κρατών, αναγνωρίζοντας παράλληλα τη σημασία της συμμετοχικής διαδικασίας κατά τη λήψη αποφάσεων και την ανάγκη ρύθμισης έχοντας υπόψη τις εθνικές ιδιαιτερότητες. Υιοθετούνται πρότυπα που διέπουν συνολικά τη ναυτική εργασία και αφορούν στις ελάχιστες απαιτήσεις που ρυθμίζουν θέματα συνθηκών και όρων απασχόλησης, με ειδική μέριμνα για τους νέους, ενδιαίτησης και τροφοδοσίας, ευημερίας και κοινωνικής ασφάλειας, ιατρικής περίθαλψης και προστασίας της υγείας των ναυτικών.
Ειδικότερα, η Σύμβαση:
- προβλέπει την πιστοποίηση (Maritime Labour Certificate – Declaration of Maritime Labour Compliance) των πλοίων διεθνών πλόων χωρητικότητας άνω των 500 ο.χ., καθώς και των πλοίων ίδιας χωρητικότητας που εκτελούν πλόες μεταξύ λιμένων κράτους άλλου από αυτό της σημαίας τους,
- ενισχύει τους μηχανισμούς επιβολής σε όλα τα επίπεδα, συμπεριλαμβάνοντας διατάξεις για την ύπαρξη διαδικασιών διαχείρισης αιτημάτων/παραπόνων των ναυτικών και επιθεώρησης των συνθηκών εργασίας επί του πλοίου από τους πλοιάρχους και τους πλοιοκτήτες,
- αποτελεί όργανο ελέγχου των πλοίων στους λιμένες (Port State Control) υπό τον όρο της «μη ευνοϊκότερης μεταχείρισης», η εφαρμογή του οποίου έχει ως στόχο την εξάλειψη φαινομένων ανταγωνισμού με πεδίο τα ελάχιστα επίπεδα όρων και συνθηκών εργασίας ναυτικών προς όφελος και μιας βιώσιμης ανάπτυξης ποιοτικών θαλασσίων μεταφορών.
- συμβάλλει στην προσέλκυση νέων στο ναυτικό επάγγελμα, απομακρύνοντας τη μέσο-μακροπρόθεσμη απειλή για απώλεια τεχνογνωσίας στο ναυτιλιακό τομέα, τόσο σε εθνικό όσο και σε διεθνές επίπεδο.
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, θεωρώντας σκόπιμη την ανάπτυξη του υπάρχοντος κοινοτικού κεκτημένου με την προσαρμογή, την ενοποίηση ή τη συμπλήρωσή του, υπό το πρίσμα της ΣΝΕ, 2006, διεξήγαγε διαβουλεύσεις με τους κοινωνικούς εταίρους στον τομέα των θαλασσίων μεταφορών, οι οργανώσεις των οποίων στις 19 Μαΐου 2008 συνήψαν συμφωνία σχετικά με τη ΣΝΕ, 2006, αιτούμενοι την εφαρμογή της ταυτόχρονα με την υπόψη Σύμβαση. Εκτιμώντας ότι οι κοινωνικοί εταίροι διαδραματίζουν ιδιαίτερα σημαντικό ρόλο και λαμβάνοντας υπόψη θεμελιώδη κοινωνικά δικαιώματα, που διακηρύσσει ο Ευρωπαϊκός Κοινωνικός Χάρτης, υιοθετήθηκε η Οδηγία 2009/13/ΕΚ της 16ης Φεβρουαρίου 2009 για την εφαρμογή της συμφωνίας που συνήψαν η Ένωση Εφοπλιστών της Ευρωπαϊκής Κοινότητας (ECSA) και η Ευρωπαϊκή Ομοσπονδία των Ενώσεων Εργαζομένων στις Μεταφορές (ETF) σχετικά με τη ΣΝΕ, 2006 και για τροποποίηση της Οδηγίας 1999/63/ΕΚ.